V návaznosti na nedávné uvedení Husky Norden 901 jsme strávili několik dní tím, že jsme posouvali nejnovější přírůstek CFMOTO do jejich sestavy na hranici svých možností. 800MT představuje dosud největší kolo značky s objemem a oznamuje svůj vstup do segmentu dobrodružných kol střední váhy. Je to strhující debut. Jeden s překvapivými podobnostmi s Norden a některými ostrými kontrasty.

A je tu také další rodinné spojení, protože stejně jako Norden používá jako základ hnací ústrojí KTM 890 Adventure, uvnitř 800MT se nachází srdce předchozí generace KTM 790 Adventure s čínskou verzí paralelního dvojčete LC8c 799cc KTM. Je v tom nějaký vážný potenciál a s pár postupnými vylepšeními si myslím, že 800MT má silnou budoucnost.


Tam, kde prémiová kola v segmentu jako Tiger, 890 Adventure R, F 850 GS a Norden 901 dosahují kolem 25 tisíc – když je zaškrtnuto několik možností, i cenově dostupný Tenere 700 se blíží 20 tisícům. MT800 je na druhém konci žebříčku dobrodružných cen, stojí jen 15 tisíc za verzi Touring (drátová kola spolu s několika drobnostmi), nebo 13 a trochu za Sport (paprsková kola).

Za 249.990,-Kč - 276.990,- kč získáte:
- Paralelní dvojče o objemu 799 ccm s výkonem 95 koní a 77 Nm
- Vyhřívané rukojeti a sedadlo
- 7palcový TFT displej
- Tempomat
- Rychlé řazení, Tlumič řízení,
- Slitinová základní deska a předpažbí (u cestovního modelu)
- ABS v zatáčkách
- Hnací světla
- Crash bary
- Sledování tlaku v pneumatikách
- Kluzná spojka

Když jste právě jeli na Nordenu, věc, kterou si všimnete, když poprvé nastoupíte na MT, je rozložení hmotnosti. JE a cítí se těžší (s 225 kg), ale také máte pocit, že váha je těžší. Nejsou zde nízko zavěšené palivové nádrže.
19litrové nádrže jsou umístěny na tradičním místě a jsou dobré pro dojezd 350+ km, v závislosti na vašem nadšení. Není znatelně těžší než například Tiger, a jakmile ujedete pár zatáček, rychle se přizpůsobíte – ale stojí za to zdůraznit.


Naše startovací smyčka vedla po úžasných viktoriánských silnicích. Skvělý mix klikatého asfaltu, hladkého štěrku, špatně zvlněných lesních pásů a některých pásů pro 4WD. Nejzajímavější body byly nahoru a přes Bogong, což je asfalt – štěrk a zpět na asfalt, a Eildon-Jamieson Road, což je 65 kilometrů blaženosti v zatáčkách většinou na třetí rychlostní stupeň.

Pak jsme se vydali na trekking do Woods Point po několika dost nasekaných polních cestách na naše první noci v malém zlatokopeckém městečku (které má stále funkční důl). Následující úsvit jsme pokračovali v cestě přímo do Marysville. Následoval živý seběh dolů po Black Spur, pak jsme se stočili do Toolangi a zpátky po Kinglake-St Andrews Road, než jsme se vydali zpět do civilizace.


První etapa byla trochu nudná jízda „vypadni z úhybu“, abychom si prošli ranním provozem, což byl vlastně dobrý test sám o sobě. Nízká rychlost, stop start, filtrování může skutečně ukázat jakékoli nedostatky – a to zvýraznilo tankování… Všechno ostatní však fungovalo docela dobře.
Dobrý pocit ze spojky, brzd, rychlořazení se chová dobře, ale při částečném plynu bylo patrné chvění v nižším rozsahu otáček. Jak jízda postupovala, ukázalo se to jako jedna z věcí, která ještě potřebuje nějakou práci. K tomu se ještě vrátíme.

Dalším aspektem, který první úsek zdůraznil, bylo bušení z obrazovky. Normálně necítím bouchnutí, ani když mám na sobě dobrodružnou víku, ale pořád jsem třásl hlavou. Jsem kousíček pod šest stop a zdálo se, že nezáleží na tom, jestli jsem posunul nastavitelnou obrazovku nahoru nebo dolů, stále to bylo otravné při rychlosti nad 85 km/h.
Bylo mi řečeno, že je k dispozici vyšší obrazovka a jsem si jistý, že by to byla jednoduchá oprava. Zajímalo by mě, jestli základna obrazovky musí být o něco širší, nebo možná potřebuje nějaké křidélka jako na 890. Uvědomuji si také ironii, že jsem byl kritický k tomu, že Norden nemá nastavitelnou obrazovku, i když ani jednou při testu si stěžoval na bušení…

Co se týče pohodlí, sedačka se ukázala jako dobrá věc. Nebylo mi dost chladno, abych mohl otestovat vyhřívané sedadlo (nebo když na to přijdeme rukojeti – moje nové dobrodružné rukavice Five Goretex byly úžasné), ale jeden z dalších výletníků po koupání na přechodu přes potok rozhodně ano. Byl obzvlášť vděčný. A ne, nebudu jmenovat. Co se stane na turné, zůstane na turné…


První šotolinová sekce ukázala pár věcí. Za prvé, že pneumatiky Pirelli STR, které byly namontovány (jedná se o stejné pneumatiky, které používá Norden – ale 800MT je ve skutečnosti standardně dodáván s bezdušovějším Maxxis zaměřeným na silnici), nadále zapůsobily. Spousta přilnavosti na obou koncích a jakmile jsem přidal trochu více komprese a odrazu dopředu, začal jsem mít lepší pocit v přední části.

Odpružení dodává KYB, zdvih 160 mm přes 43mm vidlice a 150 mm zdvih od zadního tlumiče. Oba jsou plně nastavitelné. Tedy ne masy cestování. Pro srovnání má KTM Adventure S 200 mm. Na většinu práce v terénu to ale stačí.

S tankováním, jak to je, když se snažím tlačit dál, odhalil nedostatek kontroly trakce. Krátký klid, když uvolníte plyn, je pak následován dobrým výkonem a přechod tam není vždy nejhladší a nejsnadnější pro napájení. I když existuje režim „Sport“ a režim „Déšť“, režim deště okamžitě vypne napájení, takže to opravdu nevyřešilo moje problémy.

Chlapci z CFMOTO měli jedno z motocyklů, které měly aktualizovanou mapu, která se chovala o něco lépe, ale stále tam nebyla. Jsem si jistý, že se to vyřeší docela rychle, protože doufejme, že je to jen počáteční problém, který mohou vyřešit pomocí některých aktualizací softwaru.

Dalším upozorněním je, že ABS na zádi bylo v nečistotách docela neúčinné, protože se snadno zablokovalo a sklouzlo. Což mi nevadilo, jakmile jsem si uvědomil, co to dělá, protože normálně bych v hlíně raději vypnul ABS vzadu. Na asfaltu jsou brzdy vynikající. Dali jsme jim solidní trénink s opakovaným prudkým brzděním a byli skálopevní, konzistentní a nevykazovali žádné známky vyblednutí.


Když už mluvíme o nedostatku TC. To rozhodnutí mi připadá trochu matoucí. Vsadil bych se, že tato motorka je pravděpodobnější, že bude vstupem do segmentu dobrodružství pro mnoho lidí a pravděpodobně bude pravděpodobnější, že ji využije od TC v Austrálii než vyhřívané sedadlo. Jen moje myšlenky.

800MT a já jsme opravdu začali cvakat, když jsme narazili na náš první zakroucený asfaltový úsek. Na druhé straně Bogongu to bylo pěkné, ale silnice Eildon-Jamieson je pro tento druh motorek opravdu stvořená. Delší jízda dokáže pohltit zvláštní nerovnosti s mnohem větší vyrovnaností než sportovní kolo.
Možná jsem začínal vzadu ve skupině a pracoval jsem svou cestou... Spousta úsměvů a škrábání středových stojanů. Je to velmi příjemná věc. Dobře vyvážené do zatáček a průjezdů a ABS v zatáčkách může být taženo až k vrcholu.

Později jsme se přesunuli na nějaký vážně zvlněný štěrk. Což zvýraznilo omezení zdvihu odpružení. Abychom byli spravedliví, málokdo by se s těmi zvlněními dobře vypořádal. Ale vidlice a tlumič KYB byly rozhodně mimo jejich hloubku. Tarmac, ano. Hladký štěrk, ano. Zlý parchant, vlnité, lesní tratě těžajících náklaďáků, tolik ne. Bylo to těžké.

Zastavili jsme se v polovině cesty, abychom si udělali pár fotek, a vypořádali se s několika 4WD tratěmi hned vedle silnice a bylo to vlastně překvapivě dobré v tom probírat se. Výstupy na první rychlostní stupeň na břidlicových skalách s erozními drenážemi se daly zvládnout celkem snadno. Což mi říká, že ovládání odskoku při nízké rychlosti je fajn, ale ovládání při vysoké rychlosti a pojezd je slabina. Nemůžete mít všechno, ne za tu cenu.


Po docela dlouhém dni v sedle jsme byli dost rádi, že jsme dorazili do hospody Woods Point na osvěžující pivo nebo čtyři. Pokud tudy projíždíte, udělejte si čas a zastavte se, pozdravte a dejte si nějakou kvalitní hospodu.

Jen si dejte pozor na omáčku Trinidad Scorpion Strike 'on Steroids'… Soudě podle reakce páru ve skupině jsem rád, že jsem prošel. I když to byla levná zábava!

Další ráno jsme pokračovali z Woods point a prošli jsme do Marysville. Místo na oběd v pekárně a pak jsme vyrazili do Black Spur na pořádný temperamentní seběh dolů do Healesville. Pěkný plynulý asfalt, dobré počasí, málo aut... Znáte to cvičení. Rychlý, aniž by byl bezohledný. Když jsme se zvedli, bouchne pěst a šklebí se. Naprosto příjemné.

Tak. Za 15 velkých dostanete opravdu hodně kol. Již dříve jsem zmínil, že existují podobnosti a kontrasty s Norden 901. Stejně jako Norden je na konci segmentu dobrodružství. Na rozdíl od Norden je však jasně zaměřen na kupující, kteří si uvědomují hodnotu, na rozdíl od toho, aby seděli na prémiovém konci trhu.

CFMOTO 800MT je pevné kolo, které dobře funguje na asfaltu a hladkém štěrku. Ne, není to dokonalé a má pár drsných hran. Toto doplňování paliva ještě potřebuje nějaké úpravy, ať už prostřednictvím aktualizovaných map, flash ECU nebo Power Commanderu nebo tak. To by výrazně zlepšilo váš požitek z jízdy.
Obrazovka je relativně snadná oprava, taky bych si představoval. Vyřešte tyto dva problémy a budete mít zatraceně schopnou věc za velmi dostupnou cenu.

K dispozici je již spousta příslušenství včetně několika velmi pěkně zpracovaných pevných krabic, které byly namontovány na jedno z kol v naší skupině. I v prašanu, kterým jsme jeli, zůstal vnitřek boxů nedotčený.

Celkově vzato – nemůžu si pomoct, ale myslím, že CFMOTO teprve začínají…
Proč se mi líbí CFMOTO 800 MT
- Hodnotový faktor nemůžete ignorovat. Úžasný.
- Tak dobře zařízené.
- Docela schopný tourer na většině povrchů.

Chtěl bych CFMOTO 800 MT více, pokud…
- Palivo ještě potřebuje doladit.
- Konstrukce ochrany obrazovky proti větru potřebuje vyladit, aby se eliminovalo otřesy.
- Počítám, že většina jezdců by měla z TC větší využití než vyhřívané sedadlo.


Specifikace CFMOTO 800 MT
Motor | |
Typ motoru | 799 ccm Kapalinou chlazený 4taktní DOHC paralelní twin |
Vrtání a zdvih | 88 mm x 65,7 mm |
Kompresní poměr | 12,7:1 |
Palivový systém | Elektronické vstřikování paliva Bosch s škrticí klapkou ride-by-wire |
Napájení | 95 hp (70 kW) při 9 000 ot./min |
Točivý moment | 77 Nm při 7500 ot./min |
Převodovka | 6-rychlostní s kluznou spojkou |
Jízdní režimy | 2 režimy, Sport nebo Rain |
Podvozek | |
Rám | Trubkový ocelový rám |
Přední odpružení | 43mm KYB upside-down vidlice, plně nastavitelná, 160mm zdvih |
Zadní odpružení | Monotlumič KYB, plně nastavitelný, zdvih 150 mm |
Přední brzdy | Dvojité 320mm kotouče se čtyřpístkovými radiálními třmeny J.Juan |
Zadní brzdy | 260mm kotouč s dvoupístkovým třmenem J.Juan |
Břišní svaly | Bosch |
Kolo | Turistické, drátěné |
Přední pneumatika | Maxxis bezdušová, 110/80-19 |
Zadní pneumatika | Maxxis bezdušová, 150/70-17 |
Světlá výška | 190 mm |
Výška sedadla | 825 mm |
Plná kapacita | 19l |
Mokrá hmotnost | 225 kg |
jiný | |
Dostupná barva | Twilight Blue |
Záruka | 3 roky záruka |

