Rok 2024 bude pro všechny uživatele dopravy rokem mnoha změn, které mnohdy výrazně ulehčí život nebo zjednoduší a zpřehlední danou oblast. Přinášíme přehled novinek v oblasti zákonů a předpisů, výstavby, digitalizace, snižování administrativní zátěže… Vše na jednom místě.
Detaily k jednotlivým tématům najdete v přílohách.
PŮJDE TO I BEZ ŘIDIČSKÉHO A TECHNICKÉHO PRŮKAZU • Od 1. 1. 2024 řidiči nemusejí při cestách po ČR mít u sebe řidičský průkaz a technický průkaz, oboje však musí mít platné. • Od 1. 1. 2024 také bude místo 2 technických průkazů jen jeden. Výměna TP proběhne při první návštěvě úřadu v jiné záležitosti, není třeba speciální návštěva. V novém dokladu budou základní potřebné informace, zbytek bude dostupný elektronicky.
JEDNODUŠŠÍ ADMINISTRATIVA • V průběhu ledna zavádíme elektronické podání žádostí o změny v Registru silničních vozidel. Je to další rozšíření funkcionalit Portálu dopravy. Jde mj. o zjednodušení procesu zápisu změny vlastníka či provozovatele vozidla. Již i nové vozidlo půjde registrovat on-line. • Zrušení povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole vozidla při žádosti o zápis vozidla do registru silničních vozidel, nebo žádosti o zápis změny vlastníka či provozovatele vozidla v registru silničních vozidel. • Možnost vedení průkazu žáka autoškoly v elektronické podobě – nyní je jen ve fyzické podobě. Přinese to zjednodušení administrace a větší uživatelskou přívětivost pro žáky autoškol. • Vypuštění minimálního odstupu 5 pracovních dnů mezi neúspěšnou zkouškou a opakovanou zkouškou z odborné způsobilosti nebo z profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel. Změna umožní žadateli zkusit složit zkoušku dříve, než za 5 dní od neúspěšného pokusu.
DIGITALIZACE – PORTÁL DOPRAVY • Od 1. 1. 2024 bude možné na Portálu dopravy požádat o to, aby řidič byl automaticky informovaný o každém záznamu bodů, tedy změně svého bodového konta, a to prostřednictvím SMS, e-mailu nebo i v portálech veřejné správy.
NOVÉ DOPRAVNÍ ZNAČKY Od 1. 1. 2024 bude možné setkat se s novými značkami: • Bezpečný odstup – srozumitelnější značka pro řidiče – 2s – 2 šipky – 2 auta. • Sdílené zóny – možnost optimálně využít veřejný prostor v dopravních uzlech. • P + D – parkoviště pro ty, kteří zaparkují vůz a pokračují jako spolujezdci v jiném autě • Sanitace hygienického zařízení obytných automobilů a obytných přívěsů. • Piktogram e-auta a e-koloběžky: může být značka označení nabíječky, parkování. • Nedostatečný průjezdný profil vozovky. • Nové označení aut terénních soc. služeb, kterým se rozšiřují parkovací možnosti.
DÁLNIČNÍ ZNÁMKY 2024 • Od 1. 3. 2024 se po mnoha letech změní cena dálničních známek, zároveň bude k dispozici jednodenní dálniční známka. • Jen mezi lety 2012 až 2022 přibylo na dálniční síti celkem 226,5 km dálnic. V roce 2023 to je 15,4 kilometrů, v roce 2024 se plánuje otevřít k provozu rekordních více než 100 kilometrů. Veškeré peníze z dálničních známek poputují do výstavby a údržby dálnic. • Cena ročních kuponů stoupne na 2 300 Kč, což odpovídá navýšení o inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil. • Výše poplatku vychází z evropské směrnice podle povinných stropovaných poměrů, pro jednodenní kupón to bude 200 korun. • Klesnou ceny: o 10denní – o čtyřicet korun na 270 Kč o měsíční – o deset korun na 430 Kč
DOPRAVNÍ A ENERGETICKÝ STAVEBNÍ ÚŘAD (DESÚ) • Od 1. 1. 2024 začíná pracovat tento jeden úřad pro územní řízení a povolování staveb (tj. dnešní územní a stavební řízení); bude odvolacím správním orgánem proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů pro nevyhrazené stavby dopravní a energetické infrastruktury, od samospráv převezme vyvlastňovací řízení a od krajských hygienických stanic posuzování ochrany veřejného zdraví u staveb.
TRANSFORMACE ŘSD NA STÁTNÍ PODNIK • Forma státního podniku je osvědčená pro zajištění činností důležitých pro stát, umožňuje samostatnou obchodní činnost a na druhé straně ponechává široké řídicí pravomoci v rukách zakladatele, tj. MD. • Chceme takto umožnit lepší dlouhodobé plánování správy dálnic a silnic I. třídy a možnost ještě efektivněji využít finanční prostředky či zlepšit pozici na trhu práce.
EURO 7 • Návrh nové emisní normy EURO 7 výrazně přijatelnější a realističtější – finální kompromisní dohoda mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou. • Znění normy nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům.
INVESTICE DO VÝSTAVBY 2024
Rekordní rozpočet zajistí rozvoj dálnic a železnic • SFDI má v 2024 disponovat částkou 150,5 mld. Kč • Rozpočet je sestaven z: o národních zdrojů ve výši 118,4 mld. (z toho 26 mld. tvoří dluhové financování) o evropských prostředků ve výši 32,1 mld. Kč. • Rozdělení výdajů: o investice 99,4 mld. Kč o neinvestiční výdaje pak 51,1 mld. Kč.
• Rozpočet počítá i s příspěvkem pro kraje na jejich silnice II. a III. tříd., v jehož rámci si kraje příští rok rozdělí 4 mld. korun. Více než 1 miliarda půjde železničním dopravcům na podporu zavádění jednotného evropského zabezpečovače ETCS.
Výstavba silnic • ŘSD bude pracovat s rekordním rozpočtem přes 79 mld. Kč. • Rekordní rozestavěnost dálničních a silničních staveb bude pokračovat i v 2024. • Aktuálně je rozestavěno 248,3 km dálnic a silnic I. třídy o Z toho 184,1 km dálnic o 64,2 km silnic I. třídy
Rok 2024 • V roce 2024 se otevře celkem 146,3 km nových dálnic a silnic I. třídy: o z toho dálnic 118,1 km o a silnic I. třídy 28,2 km • V roce 2024 je v plánu zahájit dohromady 163,7 km dálnic a silnic I. třídy, z toho dálnice 116,7 km a 47 km silnic I. třídy. • Díky vysoké rozestavěnosti se v letech 2023 a 2024 otevře 133,5 km nových dálnic a 83 km silnic I. třídy!
Rozvoj a modernizace železnice • Výdaje na železnice mají být v 2024 ve výši 57,48 mld. Kč. • Bude pokračovat projektová příprava vysokorychlostních tratí, o Nyní se pracuje na 417 km tratí, v přípravě je přes 3 200 km tratí o Do ETCS půjde v roce 2023 celkem 2,4 mld. Kč