Novinky, Strana 22

Výpis článků

CFMOTO 450MT - plnotučný test!
 

Troufnu si říct, že největší rozruch na letošní motocyklové výstavě v Brně udělala novinka od firmy CFMOTO. Nejde přitom o superbike, ani litrový motor, ale o dvojválcovou čtyřistatpadesátku určenou pro milovníky terénu a dobrodružství. Naše redakce dostala jako první možnost prověřit, zda jsou obrovská očekávání zákazníků i dealerů oprávněná.  www.motorky-cfmoto.cz

DSC05838 1

Palawan je ostrov patřící Filipínám a vyznačuje se vysokými teplotami, vlhkostí, ale hlavně nádhernou přírodou s přírodními parky a stovkami kilometrů šotolin, po kterých se můžete prohánět na motorkách, nebo čtyřkolkách. Cesta od nás tam sice trvá přes 30 hodin a čekají vás na ní minimálně dva přestupy, ale i tak to rozhodně stojí za to. Výhodou je i to, že se vás nikdo nebude ptát na řidičák, nebo SPZ. To ale ani ostatních na silnicích, takže opatrnost je tu na místě. 

DSC05817 1

Rozhodně to ale stojí za to, už jen proto že tu na nás čeká motorka, která je pro tenhle terén snad stvořená. Se suchou hmotností 175kg, trubkovým rámem, podvozkem KYB a hlavně dvojválcovým motorem o objemu 450ccm a výkonu 31kW je to na papíře až neuvěřitelně hravá kombinace. Jak to ale bude fungovat v praxi?

DSC05785 1

Už první setkání s motorkou ukazuje, že to není žádná hračka pro mladé, ale plnohodnotné enduro. Přední kolo má 21”, zadní 18”, takže můžete obout i hodně ostré pneumatiky. Kola jsou samozřejmě drátěná, ale je možné na ně obout i bezdušové pneumatiky. Ty tam były i v našem případě a dost mě překvapilo, že jsme je všichni dovezli v pořádku zpět na základnu. To ale trochu předbíhám. 

DSC05754 1

 

Zpracování je vynikající a nemám k němu připomínek, perfektní jsou sváry, lícování dílů i lakování. Mimochodem k dispozici jsou dvě barvy - šedá a modro-bílá. Obě verze můžete mít s nízkým, nebo vysokým blatníkem, jehož výběr na cenu nemá vliv. Podvozek je od firmy Kayaba, kterou asi není třeba nijak zvlášť představovat, mimo jiné dodává podvozek na Yamahu Ténéré. Zdvihy jsou jen 200mm, ale důležité bude hlavně nastavení a tvrdost podvozku. Brzdy nesou značku J.Juan, která je vlastněná Brembem. Vpředu je radiální brzdič s klasickou pumpou a jedním kotoučem. 

DSC05805 1

Zajímavé je, že se Číňanům podařilo nastavit geometrii tak že se na motorku poskládá jezdec v podstatě jakékoliv postavy. Já jsem si při mých 186cm nechal na motorku přidat zvýšené sedlo z nabídky CFMOTO a pohodlí jsem měl maximální. Důležité ale také je, že i menší jezdci dosáhnou v pohodě na zem, což je v terénu často otázka zachování důstojnosti. Je ale vidět, že se při konstrukci myslelo i na odolnost. Z motorky nikde nic nekouká, vše je kompaktní a body, na které motorka spadne jsou poměrně robustní. Blinkry jsou ohýbací. Zajímavým doplňkem, který si většinou musíte připlácet jsou sklopná zrcátka, která v terénu zaklopíte a chráníte je tak v případě pádu. 

DSC05835 1

Výborným terénním doplňkem, který je už v sérii jsou široké zubaté stupačky. Na nich je nasazena i tlumící guma pro jízdu po silnici, tu ale můžete snadno sundat, což jsem s ohledem na to, že jsem jel v motokrosových botách udělal. Snadno nastavitelné je i plexisklo, které nastavíte jednoduše otočným ovladačem bez aretace. Znovu tedy platí, že když přijedete do terénu, stačí plexi stáhnout, aby nepřekáželo. 

DSC05873 1

No a pak je tu jedno doslova magické tlačítko. To je na levém řídítku a nese nápis offroad. Díky němu můžete kdykoliv motorku přepnout do offrod režimu. Stačí ho tři vteřiny podržet, na displeji se zobrazí offroad a vy máte vypnutou kontrolu trakce a ABS na zadním kole. Super je, že tohle můžete udělat při jakékoliv rychlosti. Stejně rychle pak zase offroad režim vypnete. To je věc, se kterou jsem se zatím v podstatě nesetkal, vypnutí ABS bývá daleko složitější. No a protože se nám často střídal betonový povrch silnice s šotolinou, bylo tlačítko celkem v permanenci. Dobré taky je, že se offroad režim nevypne po zhasnutí motoru. Musíte vypnout klíček. 

DSC05847 1

Motorka je ze série obutá na pneumatikách CST s univerzálním vzorkem. Přeci jen ale vypadají, že v suchém terénu by mohly fungovat. 

DSC05857 1

Nechybí samozřejmě ani řada příslušenství, které CFMOTO hned od začátku k motorce nabízí. Důležité jsou robustní padací rámy, které jsou i na mé testovací motorce. K dispozici jsou samozřejmě i držáky kufrů, kufry, brašny, nebo třeba vyšší plexi a sedlo. I zvýšené sedlo jsem na motorce měl. 

DSC05863 1

Vedro a prach

 

Vyrážíme nejdřív přejezdem do offroad parku. Můžu si tak v klidu motorku osahat. Dobré je, že mi MT v podstatě hned padlo do ruky. Musel jsem jen před jízdou trochu zvednout řídítka a nastavit páčky. Ale celkově je na motorce všechno tak nějak na svém místě a tam, kde to čekám. Sedí mi brzda, řadička a i celkový posaz na motorce. Nemám moc zalomené nohy a i ve stoje se na motorce cítím příjemně. Ostatně vestoje budeme trávit opravdu hodně času. 

BIL00793

Motor je přeladěný opravdu z gruntu. Oproti SR, které jsme testovali loni mu sice ubyly 2kW, ale zato se výkon posunul do nižších otáček, konkrétně do 8500 otáček. Je ti taky nárůst krouťáku na 42Nm, které máte k dispozici už 6500 otáčkách. V praxi to znamená, že motor zatahuje už ve středních otáčkách a aby byla s motorkou legrace, nemusíte jí vytáčet. I když dvouválec je pořád stejně točivý jako v silniční motorce. 

BIL00896

Další z dojmů, které mám hned od začátku je to, jak je motorka hodná. Není záludná, geometrie je příjemná a MT se chová za všech okolností nezáludně. Nemá problém s rychlými zatáčkami, ani s pomalými vracečkami. Řídítka se nezavírají a prostě dělá to, co od ní chcete. 

DSC05078 1

Teď jsme už ale v terénu na polygonu, kde můžeme zkoušet limity MT. Jsou tu výjezdy, sjezdy i dlouhé zatáčky. Vše ale pokryté prachem a hlubokými kolejemi. Tady se naplno ukazuje stabilita podvozku a tlumičů. Motorka nikam neodskakuje a i když vám ujede jedno z kol, včas o tom víte a můžete reagovat.  

DSC01213

Samozřejmě to není ostré enduro, takže na limity podvozek dostanete když se budete snažit. Stačí k tomu ostrá jízda a velké díry na trati. Zdvih podvozku je 200mm, takže občas si cvaknou dorazy. Pokud ale chcete závodit, nebo jezdit Dakar, jsou tu jiné stroje v úplně jiné cenové relaci.  

DSC05373 1

Z offroadparku pak vyrážíme ve vedru a prachu brázdit nekonečné šotoliny Palawanu. Jedeme ve skupině, takže, přes prach často není vidět na cestu. I tady ale platí, že vás motorka podrží a i když trefíte nějaký kámen, nebo díru, nevyhodí vás ze sedla. Platí zkrátka to, že můžete dělat chyby a MT vám je odpustí bez větších následků. 

DSC05383 1

Přiznám se, že jsem s motorkou i praštil o zem, když jsem dal na výjezdu ze zatáčky moc plynu. Všechno ale pobraly padací rámy a baster na řídítíkách. Žádná újma kromě mé důstojnosti se ale nestala, takže jen zvednout a pokračovat. Ostatně zvednout MT není žádná velká dřina. 

RM 01862

Brzdy dodal J.Juan, což je značka vlastněná Brembem. Fungují dobře a ani ve vedrech a v terénu se nepřehřály. Ta přední by snesla citlivější dávkování, ale síly má dost. DObře funguje i ABS, které zasahuje až když je to nutné. Brzdy mají o to víc práce, že motor nemá takový brzdný účinek, jako jednoválce a chová se spíš jako dvoutakt. V ostrých sjezdech prostě musíte spoléhat na brzdy a na ty spolehnutí je.  450MT v xmotostore.cz www.motorky-cfmoto.cz

 DSC0224

Uvidíme ho často

Troufám si říct, že hodnota, kterou dostanete za 155 990,- Palackých je víc než odpovídající. Dostanete dobře zpracovanou motorku se značkovými komponenty, výborným motorem a řadou doplňků už v základu, která je připravená k dobrodružství. Můžete s ní vyrazit do terénu, ale i na dlouhou expedici, protože dvouválec se nebojí ani dálniční rychlosti. Můžeme taky čekat, že výrobci přijdou se spoustou příslušenství, kterým můžete motorku osadit. A to, že motorka spadá do kategorie A2 neznamená, že jde jen o stroj pro osmnáctileté. Může bavit i mnohem vyježděnější motorkáře, kteří se nechtějí tahat s těžkými cestovními endury, nebo netouží po nelegálních rychlostech. Troufám si říct, že CFMOTO 450MT budeme potkávat na silnicích velmi často!

RM 01637 kopie

 

 

GOES Terrox - NOVINKA 2024

 

Objevte GOES TERROX 

Francouzská značka GOES ve spolupráci s  CFMOTO nabízí vynikající výkon  za skvělou cenu.

 

 

GOES TERROX 400

GOES TERROX 400 je příkladem toho, že spolehlivost, výkon i užitkovost jdou ruku v ruce. Tento model se pyšní svojí odolností a širokým rádiusem využití. TERROX 400 je navržen pro těžkou, každodenní práci ale také pro bezstarostný výjezd za víkendovým odpočinkem.

Motor
4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
Vrtání x zdvih
91 mm x 61,5 mm
Převodovka
Automatická CVT – variátor / uzamykatelný přední diferenciál / převody P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce)
Odpružení P / Z
Nezávislé, seřiditelné odpružení / Dvojitá ocelová A-ramena
Brzdy
Kotoučové hydraulické
Nádrž
14 l
Suchá hmotnost
358 / 382 kg

 

GOES TERROX 500

TERROX 500 tvoří v nabídce GOES alternativu pro náročnější uživatele ve směru výkonu a tím i pracovního nasazení, stále ale se skvělým poměrem k ceně.

Motor
4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
Vrtání x zdvih
91 mm x 76,2 mm
Převodovka
Automatická CVT – variátor / uzamykatelný přední diferenciál / převody P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce)
Odpružení P / Z
Nezávislé, seřiditelné odpružení / Dvojitá ocelová A-ramena
Brzdy
Kotoučové hydraulické
Nádrž
14 l
Suchá hmotnost
358 / 382 kg
 
 
goes-pracovni-čtyrkolky-pribram-praha-beroun-horovice
 
 
 
 
 
 
 
 
91 mhtfffftps://www.xmotostore.cz/ctyrkolky-goes/
 
 
 
https://www.xmotostore.cz/ctyrkolky-goes/
 
goes-pracovni-čtyrkolky-pribram-praha-beroun-horovicem x 61,5 mm
 
 
Převodovka
Automatická CVT – variátor / uzamykatelný přední diferenciál / převody P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce)
Odpružení P / Z
Nezávislé, seřiditelné odpružení / Dvojitá ocelová A-ramena
Brzdy
Kotoučové hydraulické
Nádrž
14 l
Suchá hmotnost
358 / 382 kg

 

E10 palivo
Vyjádření Benzina Orlen k palivům E10.
Čerpací stanice v České republice od začátku roku přejdou na 95oktanový benzin v kategorii E10. Tahle změna mezi tuzemskými řidiči vyvolala velké diskuze a spoustu otázek, u majitelů starších aut pak i jisté obavy - především kvůli většímu obsahu biosložky, konkrétně biolihu.
 
Článek:
Jenže právě s obsahem biosložky to není tak jednoduché. Označení E10 totiž neukrývá jeden jediný typ paliva. "Biolíh může být v benzinu E10 zastoupen i v podobě ETBE (ethyl-tert-butyl ether), který má zcela jiné chemické vlastnosti," upozorňuje Ladislav Červený, expert na kvalitu paliv společnosti ORLEN Unipetrol.
 
Můžete nejprve vysvětlit, co je vlastně palivo E10 a v čem se liší od E5?
 
Na úvod je zapotřebí zmínit, že v roce 2018 zavedly evropské země jednotné značení paliv pro snadnější orientaci motoristů v sortimentu nabízených paliv doma a v zahraničí. Jako palivo E10 je označován automobilový benzin, který obsahuje do 10 objemových procent biolihu, zatímco v benzinu E5 je biolíh zastoupen do 5 objemových procent. Značení benzinů se však neodvíjí pouze od podílu biolihu, ale i od obsahu kyslíku. Jeho koncentrace v případě E10 může být do 3,7 hmotnostního procenta a u E5 do 2,7 hmotnostního procenta. Kdykoliv benzin splní i jen jednu z uvedených podmínek (buď obsah biolihu, nebo obsah kyslíku), pro kterou spadá do kategorie E10, musí ho tak prodejce označit.
Nicméně biolíh může být v benzinu zastoupen i v podobě ETBE (ethyl-tert-butyl ether), který má proti biolihu zcela jiné chemické vlastnosti, přestože se z něho vyrábí.
 
S vaší Vervou 100, která nese už delší dobu označení E10, je to jak přesně?
 
Jak jsem již uvedl, značení benzinů se neodvíjí pouze od podílu biolihu, ale i od obsahu kyslíku. Prémiový benzin Verva 100 neobsahuje žádný přidaný biolíh, ale je založen pouze na bázi ETBE (ethyl-tert-butyl ether). ETBE je kyslíkatou sloučeninou a jeho aditivací do Vervy 100 se zvýšil podíl kyslíku nad 2,7 hmotnostního procenta (zároveň nepřesahuje 3,7 hmotnostního procenta), a proto se musí označovat symbolem E10, i když neobsahuje žádný přidaný biolíh. Proto Vervu 100 doporučujeme majitelům vozů, které nejsou kompatibilní s benzinem E10 obsahujícím biolíh.
 
Takže i když je Verva 100 značena jako E10, mohou ji bez starostí tankovat řidiči, kteří nechtějí nebo nemohou tankovat 95oktanový benzin E10 s biolihem?
 
Přesně tak. Hlavním rozdílem Vervy 100 proti 95oktanovým benzinům je jednak oktanové číslo, ale také absence standardně přidávaného biolihu, který je nahrazen ETBE. Ethyl-tert-butyl ether na rozdíl od biolihu neváže vodu ze vzdušné vlhkosti, čímž se prodlužuje doba skladovatelnosti paliva. Předností Vervy 100 je i nízký obsah olefinů, které mají tendenci polymerovat a vytvářet pryskyřičné úsady. Z uvedených důvodů doporučujeme Vervu 100 mimo jiné k dlouhodobějšímu uskladnění, například motocyklu přes zimní období.
 
A jak je to s veterány? Nebo třeba zahradní technikou, kterou také často přes zimu nepoužíváme?
 
I v těchto případech je ideální Verva 100 bez přidaného biolihu, která pro maximální posílení skladovatelnosti obsahuje nadstandardní dávku stabilizátorů. Nízký obsah olefinů, jež mají tendenci polymerovat a vytvářet pryskyřičné úsady, už jsem zmiňoval. Mezi naše zákazníky patří motoristé, kteří vlastní i předválečné veterány, a podle jejich slov se jim Verva 100 osvědčila jako nejlepší. Já sám do svého motocyklu tankuji výhradně Vervu 100 a po zimní přestávce jsem nikdy nezaznamenal žádný problém.
 
Z jakého důvodu vlastně není benzin E10, tedy ten, který obsahuje biolíh, vhodný do některých starších vozidel?
 
Biolíh je rozpouštědlo, jehož přítomnost v benzinu vede k "vymývání" změkčovadel, která se nacházejí v hadičkách a těsněních palivové soustavy starých vozidel. Absence změkčovadel způsobuje tvrdnutí plastových a pryžových dílů, což má za následek jejich praskání. Čím vyšší je koncentrace biolihu v palivu, tím proces degradace probíhá rychleji.
Dovoluji si však zmínit, že i kdyby majitel starého vozidla tankoval po celou dobu benzin bez biolihu, jakákoliv plastová nebo pryžová součástka by i přesto mohla prasknout z důvodu jejího stáří. Proto i v případě nových vozidel motoristům doporučuji pravidelný servis.
 
Existuje snadný způsob, jak zjistit, že konkrétní auto není kompatibilní s palivem E10, které obsahuje biolíh?
 
Benzin s obsahem biolihu do 10 objemových procent lze tankovat téměř do všech vozidel se zážehovým motorem vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4. Kompatibilitu benzinu E10 s konkrétním vozidlem lze snadno ověřit na internetové stránce https://www.e10info.eu/cs/muzu-pouzivat-palivo-e10/. Novější vozidla pak mají na víčku nádrže vždy uveden příslušný symbol benzinu, který je možné tankovat.
 
U nás tradičně jezdí nejvíc škodovek. Jak jsou na tom vozy mladoboleslavské automobilky?
 
Dle oficiálního vyjádření Škoda Auto je možné do všech jejích modelů s benzinovým motorem tankovat palivo E10 obsahující až 10 objemových procent biolihu. Výjimku tvoří modely Felicia a Favorit vyrobené před rokem 2002 s motory 1,3l-OHV o výkonu 40 a 50 kW. Jako řešení se nabízí vyměnit gumové těsnicí kroužky v palivových vstřikovacích jednotkách. Jedná se však už přes 20 let staré modely, takže tyto díly již nejsou v originále k dispozici. Nicméně v případě potřeby by se tato těsnění měla dát sehnat jako neoriginální díly u neznačkových prodejců. Majitelé felicií a favoritů mohou bez obav tankovat Vervu 100 bez přidaného biolihu, i když je označena symbolem E10.
 
Proč vlastně čerpací sítě v Česku přecházejí na benzin E10?
 
Na 95oktanový benzin v kategorii E10 se přechází především z důvodu plnění emisních cílů stanovených Evropskou unií. Nedávno schválená směrnice RED III zvyšuje cíl úspory skleníkových plynů z aktuálních 6 % až na 14,5 % v roce 2030. Snižování emisí skleníkových plynů se zajišťuje právě přidáváním biosložek do paliv, neboť se jedná o jednu z nejlevnějších variant. Zavedení 95oktanového benzinu v kategorii E10 zároveň harmonizuje dodávky uvedeného benzinu ve středoevropském regionu. Už dříve benzin E10 zavedly Německo, Slovensko, Maďarsko a Rakousko, v letošním roce se přidalo také Polsko.
 
Mnozí řidiči se přechodu na E10 obávají. Mají podle vás důvod?
 
Motoristé jsou vůči biosložkám v palivech obecně skeptičtí. Osobně se tomu vůbec nedivím, protože mezi motoristickou veřejností jsou diskutovány především jejich nevýhody. Ano, biolíh má schopnost vázat vzdušnou vlhkost, čímž se snižuje skladovatelnost benzinu. Zároveň může reagovat s hadičkami a těsněními v palivové soustavě u starých vozidel, což způsobuje jejich praskání. Na druhou stranu má ale biolíh proti benzinu zhruba třikrát vyšší výparné teplo (množství tepla potřebného pro odpaření jednoho kilogramu paliva), což má za následek menší přehřívání motoru. Mezi jeho další výhody patří i čisticí účinky (odstraňování usazenin z motoru) a vysoké oktanové číslo (109 jednotek).
 
Bude mít tankování 95oktanového benzinu E10 nějaký vliv na spotřebu?
 
Vyšší koncentrace biolihu v benzinu zároveň zvyšuje i obsah kyslíku. V rámci zachování stechiometrického poměru pro ideální spálení benzinu je proto zapotřebí nepatrně zvýšit jeho dávku do spalovacího prostoru. Nárůst spotřeby je však v tomto případě tak zanedbatelný, že ho motorista během jízdy není schopen registrovat. Motoristé, kteří tvrdí opak, jsou důkazem sugesce.
Skutečná provozní spotřeba je ovlivněna počtem startů, rozjížděním a zastavováním, razancí zrychlení, venkovní teplotou, rychlostí a směrem větru, rychlostí jízdy, čistotou vzduchového filtru, tlakem v pneumatikách, povrchem silnice a řadou dalších vlivů.

Ovládací prvky výpisu

93 položek celkem
×

Splátková kalkulačka ESSOX